Pagina's

vrijdag 20 maart 2015

Vervelend nieuws

Gisteren avond moest ik met mijn lieve mopshond Haddock terug naar de dierenarts om zijn hechtingen te verwijderen.
9 maart is hij geopereerd. Er zijn 2 bultjes verwijderd, en zijn gebitje is gereinigd.
De bultjes zijn opgestuurd voor onderzoek omdat deze toch wat verdacht waren.

Gisteren gingen dus de hechtingen eruit, en ook de uitslag was die dag binnengekomen.
Het bultje op Haddock zijn voorpoot blijkt een tumor te zijn. Een mastceltumor van graad 2.
Deze is ruim weggesneden en in de snijranden zijn geen tumorcellen aangetroffen.
Op zich ziet het er allemaal gunstig uit, alleen even afwachten of er uitzaaiingen zijn.
Ik laat de tumor nog verder onderzoeken zodat ik meer weet. Maar de kans is groot dat alleen het verwijderen van de tumor al voldoende was.
De kans dat het terug komt is groot, maar in dat geval is het verwijderen van de tumor vrij zeker weer voldoende.

Ook blijkt Haddock een zeldzame vorm van het papillomavirus te hebben. Normaal uit zich dit in wratten in de bek, maar hij Haddock zijn het zwarte plekjes/bultjes op zijn poten.
Hier hoeven we niks mee te doen. Het virus is nu stabiel, en heeft zich het laatste jaar niet uitgebreid.

De hechtingen van zijn voorpoot zaten goed strak, en helaas staat er een stukje open. Maar op zich ziet het er allemaal wel goed uit.

Ik ben gisteren avond goed van slag geweest, verdoofd. Maar na dat fijne berichtjes van andere mopsenliefhebbers, die ook ervaring hebben met dit soort kanker, ben ik een stuk rustiger. De kans dat Haddock gewoon oud wordt is heel groot! Dus daar gaan we voor.
10 juni wordt hij 5, dus hij heeft nog wel even te gaan!


Op deze foto zie je links de tumor van Haddock. Het begon als een heel klein bultje, waar ik niks achter zocht. Tot hij steeds groter werd, toch even naar laten kijken en voor de zekerheid verwijderen. Een goede keus geweest

Rechts zie je 2 zwarte plekjes omcirkeld. Dit blijkt het papillomavirus te zijn. Een zeldzame vorm. Hij heeft heel veel van zulke plekjes.

Mochten er mensen zijn die ervaring hebben met de mastceltumor, ik lees jullie verhaal graag.

Groetjes amy en pootjes van Haddock.

Update 21-03: Vandaag belde de dierenarts terug over het verdere onderzoek van de tumor. Met ongeveer 2 weken krijg ik de uitslag. Ook heeft zij de oncoloog van de Wagerenk te Wageningen gemaild over of we iets moeten opstarten. Zelf heb ik besloten niks op te starten qua medicatie zolang de uitslag er niet is. De kans is groot dat het verwijderen al voldoende was, dus daar gaan we maar even vanuit!

Geen opmerkingen: